Home Boss Babe Biz Podcast | 5 fouten die ondernemers maken met hun Facebook Advertenties

Podcast | 5 fouten die ondernemers maken met hun Facebook Advertenties

9 augustus 2017

Heb jij je weleens afgevraagd waarom je Facebook advertentie niet doen wat jij wilt? Waarom jij geen goede resultaten kunt krijgen met Facebook advertenties? En waarom het je meer geld kost dan je lief is? Waarschijnlijk omdat je één van de vijf fouten maakt die ik vandaag ga behandelen. Ik vertel welke fouten ondernemers vaak maken met hun Facebook advertentie wat tot negatieve resultaten kan leiden. En ja! Ook ik heb sommige van deze fouten in het verleden gemaakt hoor. Ontdek dus vandaag welke fouten dit zijn en zorg dat je deze fouten nooit meer maakt! Beloofd?

De podcast

De vijf gemaakte fouten als het op Facebook Advertenties aankomt

1. Het doel van de advertentie niet duidelijk

Je hoort het goed: voordat je met advertenties begint moet je inderdaad een doel voor ogen hebben. In Facebook kun je voor veel opties hierin kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor meer merkbekendheid, meer verkeer naar een bepaalde pagina of website en je kan er zelfs voor zorgen dat mensen je winkellocatie bezoeken. MAAR dan moet je dit dus wel duidelijk aangeven. De volgende keer dat jij dus weer een Facebook Advertentie aanmaakt, beantwoord eerst de volgende vraag: wat wil ik eigenlijk met mijn advertentie bereiken.

2. Het niet onderzoeken van hun doelgroep

Doelgroeponderzoek wordt door ondernemers vaak ook niet gedaan als ze met Facebook advertenties beginnen. Vaak selecteren ze maar een bepaald gedeelte en verwachten dat Facebook dan de rest doet. Maar dat werkt dus niet! Het is belangrijk dat jij van tevoren bedenkt waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is en wat hen drijft. Op die manier kun je jouw advertentie nog sterker maken. En inderdaad: dit kost wat spelen met functies en tweaken hier en daar! En het allerbelangrijkste? Meten! Want uiteindelijk is meten weten.

3. Het ‘boosten’ van berichten

Het boosten van je berichten wordt nog vaak door ondernemers gedaan omdat het er toch wel verleidelijk uitziet. Je weet wel wanneer je een bericht post en het volgende te zien krijgt: “dit bericht bereikt 80% meer mensen dan al je andere berichten. Adverteer om het nog meer mensen te bereiken”. Ja, dat is dus een slimme marketingtruc van Facebook en trap daar ook niet in. Het gaat je namelijk alleen maar extra geld kosten. Dit komt voornamelijk doordat het doel door Facebook wordt bepaald en je dus betaalt voor iedere klik betaalt terwijl je dit misschien wel helemaal niet wilt. Als je een advertentie opstelt, stel deze dan alleen via de Power Editor op. Dat scheelt je een hoop zorgen EN geld kan ik je beloven.

4. Beginnen met koude in plaats van warme contacten

Vaak beginnen ondernemers met hun koude contacten bij Facebook advertenties. Doe dit niet en begin altijd met je warme contacten als je een Facebook advertentie opstelt. Je warme contacten zijn mensen die jou al kennen en daardoor al meer interesse hebben. Ze komen bijvoorbeeld van je emaillijst af of hebben je website al een keer bezocht. Daarnaast is het trouwens ook goedkoper om deze warme contacten te targetten. Koude contacten kan natuurlijk ook wel, maar begin hier niet gelijk mee. Naast dat het je veel geld kost, is  het hier extra  belangrijk om een goed onderzoek naar te doen. Je wilt immers geen geld weggooien toch? Warm dus eerst!

5. Niet gebruik maken van de ‘retargeting’ optie van Facebook

Dit is misschien nog een beetje technisch, maar je hebt in Facebook de mogelijkheid om mensen die jou al eerder hebben gezien te retargetten. Als ze bijvoorbeeld op je website zijn geweest vanwege een artikel, maar zich niet hebben ingeschreven op je nieuwsbrief. Facebook geeft dan de mogelijkheid om deze mensen nog een keer te bereiken. Dit is mega interessant, aangezien deze mensen dus al een keer interesse hebben getoond. Ergens zijn ze dus misschien wel jouw ideale publiek. Vergeet dus niet de optie van retargetten en ga eens op onderzoek uit hoe dat werkt.

Heb jij na deze podcast nog vragen over Facebook advertenties? Bezoek dan mijn besloten Facebook groep Dutch Marketing Chicks en stel je vraag zodat ik hem kan beantwoorden met een van mijn Facebook Lives. En natuurlijk als je geïnspireerd en geholpen wilt worden als het op marketing aankomt ben je van harte welkom. We proberen allemaal namelijk de wondere wereld van marketing onder de knie te krijgen. Waarom deze reis dan niet delen?

Heb jij één van bovenstaande fouten weleens gemaakt? Of loop jij tegen andere dingen aan? 

Dit vind je misschien ook leuk

1 lieve reactie

Joyce - LemonyLifeNL 9 augustus 2017 at 09:47

Wat een fijne tips! Ik ben op dit moment eerst bezig met instagram te optimaliseren en wil daarna met facebook aan de slag gaan. Ik ga deze tips zeker even onthouden!

Reply

Laat een reactie achter