Home Persoonlijke ontwikkeling 4 tips om het gevoel van falen van je af te schudden

4 tips om het gevoel van falen van je af te schudden

21 maart 2016

niet.meer.najagen

Het is een gevoel dat je zomaar bekruipt zonder dat je het door hebt of zonder dat er een aanleiding voor is: het gevoel dat je keihard aan het falen bent. Of het nu om je studie, relatie, carrière of om je kinderen gaat: we hebben allemaal weleens het idee dat we ergens in falen en dat we het -kennelijk- niet goed genoeg doen. Omdat ik ook weleens met deze gevoelens te maken heb, leek het mij interessant om hier een artikel over te schrijven. Hoe ga ik hier eigenlijk mee om? En wat zijn mijn tips als om korte metten te maken met dit gevoel?  

Waarom heb ik weer mijn to-do lijst niet afgekregen“, “Weer niet gaat sporten, waarom nou?” of “Waarom kan ik het niet allemaal bolwerken?“: het zijn stuk voor stuk gedachten die wel eens door mijn hoofd heen zijn gegaan. Dagelijks doe ik mijn best om het beste uit mezelf te halen en mijzelf te ontwikkelen. Als ik het idee heb dat ik op een bepaald vlak niet het beste uit mijzelf haal, heb ik het gevoel dat ik al snel faal.  Zo vind ik het heel vervelend als ik in de avond niet ga sporten, omdat ik een drukke dag op werk heb gehad en moe ben. Wat het excuus ook is: iedere keer voelt het weer alsof ik faal.

Heel lang liet ik dit gevoel mijn dag -en daarbij de keuzes die ik maakte- bepalen totdat ik mij een keer realiseerde dat ik het helemaal verkeerd aan vloog. Ik ontdekte dat er bepaalde dingen zijn die voor mij echt werken, als het gevoel van falen weer eens de overhand neemt, waardoor ik tegenwoordig een stuk eenvoudiger met dit gevoel om kan gaan en het zelfs minder ervaar. Heb jij hier ook weleens last van? Wellicht dat de volgende tips jou kunnen helpen:

Accepteer en vergeef jezelf | Ik heb heel lang deze stap overgeslagen. In plaats van het te accepteren en mezelf te vergeven, stopte ik graag mijn kop in het zand. “Ik ben sterker dan dit gevoel” was iets wat ik vaak tegen mijzelf herhaalde, maar waardoor ik niet echt verschil in mijn gevoel merkte. Toen ik het gevoel van falen leerde accepteren en erkende, kon ik aan het proces gaan werken om mezelf te vergeven. Het is namelijk helemaal niet erg om ergens in te falen, iets minder goed te doen: het betekent enkel en alleen dat je een mens bent. Het probleem ligt hem vooral dat de maatschappij, en wij ook zelf, het idee hebben dat falen iets slechts is. Falen -of althans het gevoel hebben dat- is helemaal niet erg: het zegt niets over jou als persoon, maar meer over de situatie in zijn geheel.

Focus je op één taak | Het gevoel van falen komt meestal voort uit de hoge standaard die wij onszelf stellen. Zo willen wij graag een goede student/werkgever zijn, een goede partner zijn, een goede moeder zijn en als het even kan er ook nog een gezonde leefstijl -inclusief slank lichaam- erop nahouden. Hoe meer taken je op je neemt, hoe sneller je het gevoel zult hebt dat je gefaald hebt. Het is daarom goed, wanneer jij je weer eens rot hierover voelt, om je focus op één doel/taak te richten. Wat vind jij héél belangrijk vandaag? Wat moet echt gebeuren vandaag? Zoek dit doel uit en werk hier aan. Laat je koppie niet hangen en begin gewoon weer van voor af aan. Hoe sneller je -kleine- successen boekt (ook al is het maar op een  bepaald vlak), hoe sneller het gevoel van falen weg zal ebben. Bij mij werkt dit echt als een wondermiddel.

Deel je ervaring met anderen |  Je ervaring delen met anderen heeft niet alleen voor jou een voordeel, maar kan ook anderen helpen om hier mee om te gaan. Wanneer jij je ervaring deelt, kan jij er veel makkelijker verder vanaf gaan staan, sneller zien waarom jij je zo voelt en wat jij eraan kunt doen. Het is een soort kleine evaluatie voor jezelf en je persoonlijke ontwikkeling. Probeer als het dus kan om het met anderen te bespreken en blijf je alsjeblieft niet zelf mee zitten. Hoewel het weleens voelt alsof jij de enige bent die faalt, zijn er genoeg mensen om je heen die hier ook dagelijks mee dealen. Hoe fijn als je dit met elkaar kunt delen en elkaar vooruit kunt helpen klein gokje waar dit artikel uit is ontstaan hea haha?

Leg de focus op jezelf | Wanneer ik weer eens het gevoel had dat ik faalde, hielp het mij nooit om Facebook, Instagram of een ander social media kanaal te openen. Ik kreeg namelijk altijd het idee dat ik “zwak” was, omdat de rest van de wereld het wel voor elkaar leek te hebben. GA ALSJEBLIEFT NIET OP SOCIAL MEDIA. We weten heel goed dat op social media alleen de mooie dingen worden gedeeld, maar als jij je al neerslachtig voelt is het heel lastig om dit te relativeren. Het beste wat je dan even kunt doen is om social media, en alle anderen mensen waarvan jij denkt dat die het helemaal voor elkaar hebben, los te laten en op jezelf te focussen. Verspil je tijd niet aan social media, maar aan een manier om jezelf weer helemaal de oude te voelen.

Realiseer dat het gevoel van falen maar een tijdelijk gevoel is en dat er genoeg manieren zijn om hier mee om te gaan. Kijk naar wat voor jou werkt en pas dit toe als het gevoel je weer eens overvalt. Wees je ervan bewust dat jij niet daadwerkelijk faalt, aangezien er ook genoeg dingen zijn die jij wel hartstikke goed doet. Concentreer je daar op en vind de kracht in jezelf om met het gevoel van falen om te gaan. Dit hoort er namelijk bij in het leven en ga je -helaas- nog vaak ervaren in het leven. Beter kun je het je beste vriend maken, dan je ergste vijand toch? 

Wat helpt jou als je weer wordt overvallen door het gevoel van falen? Hoe ga jij hier mee om? 

Dit vind je misschien ook leuk

20 reacties

Leonie van Mil 21 maart 2016 at 12:16

Dit zijn weer hele fijne tips! Bij mij helpt het ook om er met anderen over te hebben. Vaak kunnen anderen mij het gevoel geven dat het niet alleen aan mij ligt, of in ieder geval mij steunen om een dergelijke situatie in het vervolg te voorkomen.

Reply
Rianca 21 maart 2016 at 12:39

Dankjewel voor deze fijne tips op maandagochtend. Had ik even nodig na een hoofd vol blubber en een te lange ToDo lijst.

Reply
Diana 21 maart 2016 at 13:01

Wat een fijne tips, bedankt!

Reply
Justine 21 maart 2016 at 13:28

Is dit een inhaker op mijn dip? Wat een timing! Ik had dit wel even nodig ja, thanks! 🙂

Reply
Charelle 21 maart 2016 at 13:35

Wat een mooi en fijn artikel weer Deisy! Het gevoel van falen is bij mij vaak sluimerend op de achtergrond aanwezig, zonder dat ik het echt door heb inderdaad. Goed om eens bij stil te staan en er wat aan te doen. (:

Reply
Linda 21 maart 2016 at 14:17

Herkenbaar! Goede tip inderdaad om op één ding te focussen en ervoor te zorgen dat dat wel goed gaat. Dat doet je dat “faalgevoel” een beetje vergeten vind ik inderdaad :-).

Reply
Cindy 21 maart 2016 at 14:36

Ik zie falen tegenwoordig meer als een soort leermoment. Hoe ik het vooral niet moet doen de volgende keer. Maar ik faal nog in veel dingen, maar ik kan er niet zo mee zitten. Het hoeft namelijk allemaal niet zo perfect meer zoals ik in gedachten had, dat is totaal niet haalbaar. Fijn artikel weer Deisy!

Reply
Manon 21 maart 2016 at 15:33

Ik focus mijzelf vaak ook op 1 taak , want ik weet van mijzelf dat als ik meerdere taken heb dat ik er een paar sowieso niet ga volgen

Reply
veerlez 21 maart 2016 at 15:58

Dankjewel hiervoor <3 Ik ga deze opslaan en herlezen wanneer ik een dag heb waarop niet alles even lekker loopt! <3

Reply
Mieneke 21 maart 2016 at 16:36

Vooral niet boos zijn op mijzelf, dat is wat mij goed helpt. Lief zijn voor jezelf. Dingen gaan niet altijd meteen goed, maar als je ervan leert is er niets aan de hand toch? Niemand is immers perfect.

Reply
Agneta 21 maart 2016 at 17:04

Super fijn artikel! Ik heb zelf de afgelopen maanden ook gemerkt dat wanneer jij jezelf ruimte geeft dat soms dingen niet gaan zoals je in je hoofd had niet meteen een ramp zijn. Door los te laten en het niet te zien als falen heb ik een veel ontspannender manier gevonden in het leven en merk ik dat alles mij eigenlijk veel beter afgaat als voorheen.

Liefs Agneta

Reply
Vivian 21 maart 2016 at 18:52

Ah dit is herkenbaar! Ik merk dat ik nog erg snel geneigd ben ”boos” op mezelf te zijn als iets niet gaat zoals ik wil en het voelt alsof ik mezelf tekort heb gedaan. Mooie adviezen!

Reply
Audrey 21 maart 2016 at 20:01

Ooo ja, dat eeuwige gevoel van falen… Dat focussen op mezelf helpt me idd vaak, en heel vaal tegen mezelf herhalen dat ik nou eenmaal niet alles perfect kan doen.

Reply
Roos 21 maart 2016 at 21:55

Heel erg herkenbaar allemaal. Vooral ‘focus je op 1 taak’ is een goede. Ik probeer altijd 100 dingen tegelijk te doen, wat natuurlijk niet lukt.
Thnx hiervoor!

Reply
Yvette 22 maart 2016 at 08:42

Fijn artikel om te lezen Deisy, you nailed it again 😉

Reply
Joyce rdt 22 maart 2016 at 13:29

Wat een goeie tips weer! Het is heel verschillend hoe ik met het gevoel van falen omga, soms moet ik huilen, andere keer zet ik me er makkelijker overheen en zet ik het om in een leermoment. Liefs.x

Reply
Saar 22 maart 2016 at 18:43

Och god ja, de valkuilen van social media. Ik ga mezelf even afleiden, maar daardoor komt het gevoel van falen alleen maar sterker terug. Aanpakken helpt bij mij ook wel eens, als het gaat om een fout die ik heb gemaakt. Om dan bezig te zijn met de oplossing voelt ontzettend veel beter dan in een hoekje zitten kiezen. Maar dan nog is accepteren en jezelf vergeven ook heel belangrijk!

Reply
Eva 22 maart 2016 at 23:39

Wat een fijn lijstje en hele fijne tips. Ik vergeet het nog wel eens dat ’t mag, dat het geen probleem is als niet alles lukt. Daardoor stel ik veel te hoge eisen aan alles wat ik doe en doe ik veel dingen door elkaar en man, vicieuze cirkel hier hoor 😉

Reply
Celine 24 maart 2016 at 20:29

Wat een fijn en mooi artikel!

Reply
Week report #17 - Streets Ahead 31 maart 2016 at 16:31

[…] Ook jij hebt er waarschijnlijk wel eens last van: het gevoel dat je hebt gefaald. Zo deal je ermee! […]

Reply

Laat een reactie achter