Home Persoonlijke ontwikkeling 8 lessen die de helweek mij heeft bijgebracht

8 lessen die de helweek mij heeft bijgebracht

27 december 2015

life.lately.november.verjaardag

De helweek meemaken behoorde tot één van mijn doelen die ik voor het einde van het jaar wilde behalen. Vorige week was het dan eindelijk zover. Na een goede voorbereiding (want dat toch wel belangrijk), veel stress en twijfel (“is dit geen gekkenwerk“) brak de maandag aan en moest ik eraan geloven. In dit artikel vertel ik hoe het mij is vergaan en deel ik 8 lessen die de helweek, bedacht door Erik Bertrand Larssen, mij bij heeft bijgebracht.   

Weet jij niet exact wat de helweek is? Lees dan eens het artikel op Annemerel.com of De Groene Meisjes. Zij leggen heel duidelijk uit wat de helweek precies inhoudt en wat de regels zijn.

DE LESSEN UIT DE HELWEEK

Vroeg opstaan en positief zijn is voor mij geen probleem || Hoewel ik er erg tegenop zag om op 05.00 uur in de ochtend op te staan, is dit mij erg meegevallen. Iedere dag werd ik, nadat mijn wekker was gegaan, met gemak wakker om daarna aan mijn ochtendroutine te beginnen.  Alleen in het weekend merkte ik dat ik om 05.00 uur op staan erg lastig -en saai- vond. Natuurlijk kan het ook liggen aan het feit dat het het einde van de week was, maar ik heb de laatste twee dagen (weekend) als vervelend ervaren. Verder dwingt de helweek je op de hele week hard te werken en positief te denken (vooral op zaterdag staat dit onderwerp centraal). Ik heb gemerkt dat het positief denken mij echt bizar makkelijk af gaat. Ik weet wel van mijzelf dat ik vrij positief ben, maar heb mij er echt over verbaasd hoe makkelijk dit ging (zelfs nadat ik de hele nacht ben wakker gebleven). Een hele mooie eigenschap die ik zeker blijf koesteren.

Het blijft erg lang donker in de ochtend (ja echt heel lang!) || Ben jij ook van plan om de helweek te doen? Dan adviseer ik je dit -met grote klem- om dit in het voorjaar of in de zomer te doen. Dit komt voornamelijk doordat het in het najaar verschrikkelijk lang donker blijft. Meestal komt de zon pas rond een uur of 08.30 uur op en wordt het dan pas een beetje schemerig. Het wakker blijven kost je (heb ik althans gemerkt) dan ook meer energie, omdat je het idee hebt dat de wereld heel lang in een grote slaap is. Daarnaast lijkt het mij heerlijk om lekker in de ochtend om 05.00 uur hard te lopen, maar dat doe je in het najaar dus niet zo snel (geen pretje om in het park in het pikkedonker te hardlopen haha). Ik wil dan ook zeker weten de helweek nog een keer doen maar dan in het voorjaar (of zomer): ik denk dat je dan nog meer energie krijgt en je makkelijker wakker blijft.

Met twee uur extra kun je veel werk verzetten || Op een gewone werkdag word ik meestal rond 07.00 uur wakker. Tijdens de helweek stond ik echter iedere dag om 05.00 uur al naast mijn bed. Ik merkte dat ik in de ochtend hierdoor veel meer werk verzette. Vroeger opstaan draagt dus, bij mij, bij aan een hogere productiviteit. Waar die twee uur al niet goed voor zijn…

positieve bloginstelling

Focussen op één ding tegelijk is zoveel productiever || Als ik iets heb geleerd is dat je beter aan één ding kunt werken (en dit af kunt maken) dan proberen te multitasken (zoals ik altijd doe). Tijdens de helweek heb ik ontzettend productief werk af kunnen leveren, omdat ik mijn taak volledig afrondde voordat ik naar mijn volgende ging. Naast dat ik erg productief was, creëerde is hiermee ook heel veel rust voor mijzelf.  De helweek heeft mij dan ook echt geholpen om mijn focus goed te leggen en mij op één enkele taak te focussen. Spoedklussen moeten kunnen (die hebben wij allemaal), maar je dag moet niet vast zitten van spoedklussen aan elkaar. Dan moet jij jezelf toch even achter de oren krabben en afvragen waar het dan verkeerd gaat.

Helnacht voorbereiden is het halve werk || De helnacht is mij -tot mijn grote verbazing- vrij makkelijk afgegaan. Ik heb bijna geen enkel moment tijdens de helnacht gehad dat ik omviel van de slaap en alleen maar aan slapen kon denken. Dit komt bij mij voornamelijk doordat ik mijzelf echt supergoed heb voorbereid. Ik heb lijstjes gemaakt met taken die ik die avond wilde doen en heb informatie op internet opgezocht hoe je makkelijker wakker kunt blijven (maak het jezelf vooral oncomfortabel: vervelende stoel, koude ruimtes). Wat mij betreft is de voorbereiding voor helnacht dan ook het halve werk.  Als je er zonder ideeën en informatie in gaat, zul je snel merken dat jij je gaat vervelen en je sneller uitgeput raakt.

In de ochtend sporten vind ik heerlijk || Ik sport eigenlijk altijd in de avond (behalve weleens in het weekend). Tijdens de helweek kwam ik er echt achter dat ik sporten in de ochtend echt GE-WEL-DIG vind. Lekker zweten in de ochtend zorgt er bij mij voor dat ik gelijk wakker ben en veel energie heb om de dag te beginnen (en oja: die douche daarna is ook echt hemels zeg). Dit is dan ook een gewoonte die ik wil graag implementeren in mijn dagelijkse leven, ook al hoeft het wat mij betreft niet elke dag hoor haha.

motivatie om te sporten

Een grens opzoeken kan een euforisch effect hebben || Over de helnacht, of het nuttig is of niet, zijn de meningen erg verdeeld. Ik kan het niet voor anderen bepalen, maar ik ben echt blij dat ik helnacht wel heb gedaan. Ik heb in het verleden vaker een nacht doorgehaald (lees: student) en wist dus dat ik het wel kon, maar toch was ik echt supertrots toen ik vrijdag om 05.00 uur op de klok keek en mij realiseerde dat ik het gewoon even had gedaan (ook al voelde het totaal niet zo). Daarna ben ik tot 21.30 uur wakker gebleven (en was ik dus in totaal bijna 40 uur wakker) en dit gevoel is niet uit te leggen. Naast dat je ontzettend moe bent (en je lichaam allemaal rare dingen met je doet) was ik ook de hele dag euforisch en realiseerde ik mij dat ik mij sinds lange tijd niet zo oncomfortabel heb gevoeld. Ik heb die dag echt mijn grenzen verlegd en gerealiseerd dat ik tot zoveel meer in staat ben (en iedereen) dan dat ik denk. De helnacht was dat betreft echt een eye opener. Nogmaals: dit is hoe ik het ervaren heb en denk dat iedereen hier zijn eigen invulling aan zou moeten geven. Uiteindelijk doe je het namelijk voor jezelf.

Gezond eten is top voor je lijf || Een regel van de helweek is dat je ook gezond zou moeten eten. Dit was echt hetgeen waar ik het ergste tegenop zag (ik hou wel van een lekker hapje hier en daar). De eerste dagen heb ik hier dan ook heel erg veel moeite mee gehad. Naarmate ik het lang volhield, merkte ik overigens wel dat het wat makkelijker ging. Ik merkte wel -al van 1 week- dat mijn lichaam echt beter functioneerde en ik meer energie had. Ook was mijn huid heel erg blij met dit gezonde voedsel. In de toekomst ga ik dus toch wat vaker opletten wat ik in mijn mond stop om dit gevoel vaker te mogen ervaren.

Zoals je begrijpt ben ik zeer te spreken over de helweek. Wel wil ik hierbij opmerken dat het mij erg heeft geholpen omdat ik er 200% voor ben gegaan. Ik denk dat dit ook de insteek zou moeten zijn van deze ervaring. Of jij je nu wel of niet aan sommige regels van de helweek houdt, zorg ervoor dat je het, dat gedeelte waar je wel content mee bent, 200% doet. Ik ga dan ook zeker weten de helweek nog een keer doen. Niet alleen heb ik hierdoor geleerd om productiever te werken, maar ook heb ik gezien dat ik sterker ben dan dat ik denk en meer kan dan dat ik had verwacht. Ik ben mijzelf vorige week echt vaak tegen gekomen, maar heb ook ontdekt dat ik ook heel veel dingen al wel goed doe. Als jij jezelf dus beter wilt leren kunnen, jezelf wilt ontwikkelen en even volledig uit je comfortzone wilt gaan, dan is de helweek zeker iets voor jou. 

Heb jij weleens van de helweek gehoord? En zou jij het willen doen?

Dit vind je misschien ook leuk

20 reacties

Desiree 27 december 2015 at 09:08

Wat grappig dat jij hier nu een artikel over schrijft. Gisteren bekeek ik namelijk net de vlog van Annemerel omdat ik er zo benieuwd naar was. Of de helweek daadwerkelijk ‘helpt’. Leuk om te lezen! Wellicht moet ik dit ook een keer gaan proberen! Klinkt goed!

Reply
Natasja 27 december 2015 at 10:41

Ik had er nog nooit van gehoord maar t klinkt super! Fijn dat je zoveel geleerd hebt!

Reply
Mel (Hippo256) 27 december 2015 at 11:24

Knap dat het je zo goed gelukt is en fijn dat het je wat goeds gebracht heeft. Ik ga het niet doen, dat kan niet met mijn gezondheid. Maar ook als je het niet (helemaal) doet, kan je er wel wat dingen van meenemen, zoals focus op 1 ding tegelijkertijd.

Reply
Deisy
Deisy 31 december 2015 at 08:41

Zeker weten Mel: je hoeft de Helweek niet te doen om er toch iets uit te halen hoor. Inderdaad is de focus goed leggen zeer belangrijk heb ik wel gemerkt en zou ik in de toekomst zeker mee aan de slag willen.

Reply
Jenn 27 december 2015 at 11:38

Leuk om te lezen! Ik zou het ook nog steeds graag een keer proberen, maar niet in de winter.

Reply
Lilian 27 december 2015 at 11:51

Wow, echt knap dat je dat hebt gedaan! Ik kan me heel goed voorstellen dat het heerlijk is om
’s morgens te sporten. Ik heb een hele tijd elke ochtend rugoefeningen gedaan, dat was ook lekker, dat je lekker fit onder de douche springt.

Reply
Deisy
Deisy 31 december 2015 at 08:40

Dank je wel voor je lieve reactie 🙂 Sporten is zeker heerlijk in de ochtend en iets wat ik er zeker in zou willen houden. Oeeh rugoefeningen klinken inderdaad ook echt fijn, heerlijk hoor 🙂

Reply
Manon 27 december 2015 at 12:29

Interresant en leuk om te lezen. Ik moet nu ook altijd om 5.00 uur op. Ik zat daar zo erg tegenop te kijken, maar mij valt het ook echt mee!

Reply
Inge 27 december 2015 at 12:37

Ik heb er geen ervaring mee en moet zeggen dat ik het ook niet kende. Het klinkt een beetje als ‘the Morning Miracle’ maar dat boek heb ik ook nog niet gelezen. Geen idee of ik dit zou doen, daarvoor zou ik denk ik meer van de helweek moeten afweten 🙂

Reply
Femke 27 december 2015 at 12:51

Ik ben sinds ik het avontuur van Annemerel volgde ook erg benieuwd naar de helweek. Zeker iets wat ik nog een keer wil gaan doen, alleen geen idee wanneer!

Reply
Vera 27 december 2015 at 14:39

Zo wat tof dat je dit hebt gedaan zeg! Dat positief denken ben ik de laatste tijd ook steeds meer en meer gaan proberen. Ik merkte dat als mensen negatief in mijn omgeving waren ik dat ook automatisch werd! Ik had dit op een gegeven moment door en ik baalde er ontzettend van. Mooi om zulke dingen ineens te leren.

Reply
Vivian 27 december 2015 at 15:28

Ik vind het echt onwijs knap dat je er zo positief en vol in bent gegaan, denk dat dat inderdaad heel goed is geweest! Voor mij zou het dus echt niets zijn, maar de inzichten vind ik wel erg sterk.

Reply
Linda 27 december 2015 at 15:58

Wauw, klinkt goed! Ik hoor er wisselende verhalen over maar ik denk inderdaad dat het is wat je zegt: je moet er wel echt voor open staan en er voor willen gaan om er een succes van te maken. Ik wil het ook nog een keer doen maar ik denk dat ik je tip aanneem en wacht tot het wat eerder licht wordt 😉 Ik ben nu al steeds vroeg aan het opstaan en daarbij merk ik ook al heel veel verschil. Alles op z’n tijd 🙂

Reply
Marijke I easydailyfood 27 december 2015 at 16:44

Ik had nog nooit van helweek gehoord. Klinkt niet als iets wat ik ga proberen haha.

Reply
Esmeralda 27 december 2015 at 18:35

Oh wow klinkt interessant. Had er nog nooit van gehoord. Ga ik zeker een keer uitproberen

Groetjes

Reply
Sofie 27 december 2015 at 20:35

Ik heb er ook al eens aan gedacht om die te doen, maar het lijkt me echt wel zwaar om elke dag om 5h op te staan. En inderdaad misschien beter in de zomer, het is een beetje de bedoeling om de winterperiode te zien om het rustiger aan te doen en een beetje te leven volgens de zonnetijd.

Reply
Kim | Kimsbloglife 27 december 2015 at 22:01

Ahaa, ik ben nu eindelijk ook even het artikel van Annemerel gaan lezen en ben nu eindelijk mee met wat helweek is, haha! Hoewel ik van veel slapen hou, lijkt me mij nog niet zó heel erg… Oké, om 5u opstaan is vroeg (ik vind 7u al vroeg), maar ik denk dat je er ook wel snel aan went en als je om 22u gaat slapen heb je uiteindelijk wel genoeg slaap. Behalve als je de helnacht doet dan ;-p En verder lijkt het mij gewoon een kwestie van focussen op je werk en niet op andere dingen… Maar misschien zie ik het wat te rooskleurig in? :-p Alleszins, ik sta niet meteen te springen om het te doen hoor. Voor mij is het allemaal wel oké zo 🙂 Alleen wat vroeger opstaan zou misschien wel goed zijn voor mij (ik sta nu in de week op om 7u maar moet me dan altijd opjagen ’s ochtends).

Reply
Northflix 28 december 2015 at 12:58

Zoals jij er in bent gegaan: Top! Maar dat vind ik ook: Als je iets doet, doe het dan goed!
Ik merkte de afgelopen dagen ook dat ik gewoon echt sloom word van alle “troep” die ik at…
Dus heel cliché: Ik wil gezonder eten!

Reply
Nesrin 29 december 2015 at 23:48

Wat ontzettend knap dat je dit gedaan hebt. Ik wilde het ook doen kort nadat Annemerel de week erop had zitten maar helaas in 2015 gaat het niet meer lukken, misschien ’16.

Fijne review en goed dat je aangeeft dat de voorbereiding het halve werk is bij helnacht. Super knap dat je dit gewoon gedaan hebt.

Reply
Amy 5 januari 2016 at 17:03

Hoe kan het dat ik dit artikel eerder heb gemist? Ik was juist zo benieuwd naar je bevindingen! Ik vind het heel bijzonder hoe je deze week in bent gestapt, zo vol vertrouwen en voorbereiding. Weet nog steeds niet of het iets is dat ik zelf zou gaan doen, hoewel het wel mijn interesse heeft. Misschien ooit, maar dan wel in de zomer.

Reply

Laat een reactie achter