De geschiedenis van de motor

geschiedenis motorfiets

De motor (of motorfiets) is tegenwoordig heel gangbaar in het straatbeeld. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. In deze blog gaan we in op de geschiedenis van de motorfiets. Wist je dat de eerste motorfiets in 1880 al werd ontworpen? Het betrof een motorfiets met een houten frame én een stoommotor. 

De eerste motorfiets met stalen frame én benzinemotor 

De eerste motorfiets met een stalen frame én een benzinemotor werd gebouwd door 2 broers uit Duitslands. We hebben het hier over de gebroeders Hildenbrand. Deze benzinemotor kon ‘slechts’ 40 kilometer per uur rijden. Waar dit mee te maken had? Om te remmen beschikte deze motor over een metalen schaaf die over de grond heen schuurde. Je kunt je misschien voorstellen dat dit niet werkt als je veel hogere snelheden haalt. 

Nadat de gebroeders Hillenbrand een motor met verbrandingsmotor bedacht hadden, gingen meer mensen aan de slag met het maken van een motorfiets. In 1901 kwamen de broers Weners (alweer broers!) op het idee om de motor tussen de 2 wielen te monteren. Deze motor was uitgerust met een velgrem. Met de komst van de velgrem, ging de ontwikkeling van de motorfiets in stappen vooruit. 

Motoren bekijken? Gebben Motoren! Tegenwoordig zijn er talloze motoren te verkrijgen. Zo veel, je ziet door de bomen het bos niet meer. Ben jij op zoek naar een nieuwe motor? Of ga je liever voor een motoroccasion? Bij Gebben Motoren ben je aan het juiste adres! Zo kun je er terecht voor een Yamaha motor, BMW motoren, Ducati motoren, Honda motoren, Suzuki motoren en zo kunnen we nog wel even doorgaan! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *